یک قول مشهور وجود دارد که می گوید: ما همان می شویم که می خوریم. غذای خوب و رژیم غذایی سالم می تواند از ابتلای ما به بیماری ها برای تمام عمر جلوگیری کند. اما بسیاری از مردم برای جلوگیری از یک بیماری خاص، به عنوان مثال، رتینوپاتی دیابتی، در مورد این که چه غذاهایی را بخورند یا نخورند، دچار سردرگمی می شوند.

رتینوپاتی دیابتی به وضعیتی گفته می شود که در آن بیمار از دیابت و از دست دادن بینایی رنج می برد. مراجعه منظم به متخصص چشم می تواند به مدیریت علائم رتینوپاتی دیابتی و جلوگیری از کاهش بینایی کمک کند.

همه بیماران دیابتی دچار کاهش بینایی نمی شوند، اما در دراز مدت نیمی از آنها به رتینوپاتی مبتلا می شوند. معاینات منظم سلامت، یک برنامه غذایی سخت گیرانه و یک سبک زندگی سالم از بینایی فرد برای تمام عمر محافظت می کند.

برای پیشگیری از رتینوپاتی دیابتی چه بخوریم؟

مهمترین راه برای پیشگیری از رتینوپتی دیابتی، حفظ سطح قند خون در محدوده ی هدف قند خون برای هر فرد است، بنابراین با دانستن اینکه برای بهبود کنترل قند خون خود و حفظ سلامت خود چه بخورید و چه نخورید، می توانید از رتینوپاتی دیابتی پیشگیری کنید. اگرچه یک بیمار دیابتی باید در خوردن غذاهای شیرین و مواد قندی احتیاط کند، شما ممکن است گزینه های سالم دیگری را برای مدیریت دیابت و سلامت چشم خود در نظر بگیرید. برنامه غذایی شما می تواند شامل:

· نصف بشقاب سبزیجات حاوی نشاسته ی کم مانند خیار، اسفناج، و سبزیجات برگ پهن سبز و موارد دیگر.

· یک چهارم بشقاب گوشت تازه ی پخته شده یا انواع پروتئین کم چرب مانند: گوشت مرغ، توفو، و ماهی

· یک چهارم بشقاب نان، غلات یا نشاسته

· یک فنجان کوچک شیر یا ماست کم چرب یا بدون چربی

· یک کاسه کوچک میوه های تازه

چگونه مواد مغذی بیشتری برای داشتن چشم هایی سالم دریافت کنیم؟

اگر دیابت یا رتینوپاتی دیابتی در شما تشخیص داده شده است، باید چند ماده غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

میوه ها و سبزیجات خام

میوه ها و سبزیجات تازه منبع غنی از ویتامین ها و مواد مغذی هستند. غذاهای غنی از لوتئین حاوی خواص آنتی اکسیدانی هستند که به محافظت از بینایی شما کمک می کند. این لیست شامل کدو تنبل، کلم پیچ، شلغم، سیر، ذرت، هویج و توت فرنگی است.

ویتامین  A

مکمل های ویتامینA به راحتی در بازار موجود هستند که به مدیریت بینایی و دیابت شما کمک می کند. مکمل ها و مواد غذایی مانند هویج، کلم پیچ و اسفناج ابزاری عالی برای کند کردن پیشرفت رتینوپاتی هستند.

غلات کامل

مواد غذایی مانند برنج قهوه ای، بلغور جو دوسر و ارزن سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی، فیبر و مواد معدنی هستند و به بدن کمک می کنند تا سطح قند خون شما را کنترل کند.

پروتئین های گیاهی

لوبیا، توفو، بادام، بادام هندی، گردو، پسته و فندق ابزارهای عالی برای مدیریت و کنترل رتینوپاتی دیابتی هستند، زیرا حاوی فیبر بالا، ویتامین ها و مواد مغذی هستند.

در صورت تشخیص رتینوپاتی دیابتی چه غذاهایی را نخوریم؟

مواد غذایی قندی و شیرین برای بیماران دیابتی بسیار مضر هستند. همچنین مواد غذایی حاوی شیرینی مصنوعی مانند فست فود، نوشابه، چای سرد، کلوچه و کراکر باعث افزایش التهاب، چربی شکمی و مقاومت به انسولین می شوند که ممکن است منجر به بیماری های قلبی شود. بنابراین، این مواد غذایی باید به شدت اجتناب شود یا به ندرت در اندازه های محدود مصرف شوند.

مصرف غذاهای فرآوری شده سفید مانند نان سفید، برنج و ماکارونی را به حداقل برسانید. مصرف غذاهای فرآوری شده سفید سطح کلسترول و فشار خون را افزایش می دهد که می تواند در عرض چند سال تهدید کننده زندگی باشد.

اگر دیابت برای شما تشخیص داده شده است، برای معاینه ی منظم چشم هایتان به یک متخصص چشم حرفه ای مراجعه کنید.

منبع:

https://samartheyecare.com/diabetic-retinopathy-what-to-eat-and-what-not-to-eat/